.

שלם ושכח

איש בן 89 זכה בלוטו, ומת למחרת.
יש לך עשרת אלפים מזלגות, ואתה צריך רק סכין.
חברה שמחזיקה בהכי הרבה שטחי פרסום ברשת, מציעה לגולשים את האפשרות להעלים את הפרסומות האלה.
זה לא נשמע לכם קצת אירוני כל זה? מה אתם חושבים?

בכל מקרה זה מה שגוגל, שהיא כאמור רשת הפרסום הגדולה ביותר (בפער ,ByFar) הודיעה אתמול שהיא עושה.
השירות החדש שלהם אשר נקרא Contributor מאפשר לגולשים לבחור אתרים ספציפיים ותמורת תשלום חודשי צנוע מאוד יחסית* ("תרומה") לא לראות יותר באתרים האלה פרסומות,AKA באנרים.
במקום הבאנרים הגולשים שבחרו לשלם ייראו "מודעת תודה" מהאתר על התרומה.

כרגע השירות הוא יותר בגדר ניסוי, כאשר את דמי המנוי/תרומה ניתן לתת לבסה"כ לעשרה אתרים ביניהם Mashable,WikiHow,TheOnion ו-Imgur.
והסכומים שניתן לתרום הינם דולר מינימום ושלושה דולרים מקסימום (תשלום פר אתר,כאמור לחודש) כאשר בכל מקרה התוצאה היא זהה והשוני הוא רק בסכום שהגולש מעוניין לתרום לאתר.

Capture דוגמת לבאנרים שמציגים מודעת "תודה"

הרציונאל של השירות כפי שגוגל מציגים אותו הוא בחינה של מודל כלכלי אחר מזה הנהוג היום ברוב הגדול של אתרי האינטרנט שמציעים תוכן.
בפשטות מה שקורה היום זה: אתרי תוכן מציעים תוכן חינמי —> גולשים נכנסים לאתר לקרוא, לצרוך את התוכן —-> באתר ישנם פרסומות שממנות את האתר.
באים ואומרים החברים בגוגל: מה אם הגולשים יוכלו לממן ישירות את האתרים ולשלם לאתרים דמי מנוי עבור הצריכה של התכנים באתר..? בעולם כזה האתרים עדיין מרווחים כסף והגולשים נהנים מסביבה נטולת פרסומות.
האמת? נשמע אידיאלי לכולם. אבל מה עם הרווחים של גוגל מהפרסומות?
אז אפשר להיות בטוחים כמובן שבגוגל לא מתכוונים לוותר על רשת הפרסום הרווחית שלהם, Google AdSense, שהיא מקור ההכנסה העיקרי של החברה ולמעשה מקור ההכנסה הגדול ביותר בעולם הפרסום הדיגיטלי בכלל. הם גם לא  מספקים את השירות בשביל לתרום לאנושות ולהנאת הגלישה שלכם ושלי. גוגל בסה"כ מחפשת, בוחנת אפשרויות הכנסה נופסות, שנכון בסופו של דבר מציעות גם לגולש (ולאתרים) דרכי פעולה אלטרנטיביות.
האתרים עצמם, על פי גוגל, לא יפגעו כלל מה -Contributor  ומההיעדר הפרסומות והחלק שגוגל יגבו מעמלת המנוי החודשית של הגולש, זהה לסכום שהיו מנכים ממפרסם במקרה של הצגת פרסומות. או בפשטות – גוגל תשלם לאתר את אותו סכום כסף תמורת החשיפה של רשת הפרסום שלה. גם אם הוצגה שם הודעת תודה בלבד.

על אף הביקורת הנוקשה והלא חדשה על כלי הפרסום הוותיק והעתיק, הבאנר, והנסיונות הבלתי פוסקים לפתח כלי פרסום חדשניים ואפקטיביים יותר (לכל הצדדים) עדיין מדובר ב"לחם והחמאה" של האתרים ובמקור ההכנסה העיקרי של רבים מהם. קטנים כגדולים. ובקיצור ניתן לומר שהבאנרים לא הולכים להיעלם בקרוב. לכן רק אם הניסוי הזה של גוגל יקבל מספיק נפח ניתן יהיה לדעת עד כמה הגולשים באמת סובלים (לא נהנים..?) מהפרסום ברשת, והאם הם אשכרה יהיו מוכנים לשלם כסף כדי להיפטר מ"הבאנרים המעצבנים האלה".
צריך לזכור אגב שאחרי החשיפה של רשת הפרסום של גוגל, שהיא אמנם מרכזית אבל לא רשת הפרסום היחידה שאתרים עובדים איתה, עלול בהחלט להופיע באנר של רשת פרסום אחרת, מה שבעיני קצת מפספס את כל הרעיון של השירות. כי גולש ששילם לא מעוניין לראות פרסומות בכלל, שזה לא שיש לו בעייה אישית עם הפרסומות של גוגל :/  הדרך היחידה להמנע ממצב כזה מבחינת האתרים הוא לעבוד עם רשת הפרסום של גוגל באופן בלעדי (*מנורה נדלקת..!)

לסיכום- מצד אחד מדובר בשירות שיכול להתגלות כמהפכני ולשנות לחלוטין את האופן שבו תוכן באתרים נצרך כיום.
מצד שני אולי לא מהפכני כל כך?
שירותים שונים שהופיעו ו/או התחזקו משמעותית בשנים האחרונות דוגמת  Netflix (מעל 50 מיליון מנויים ברחבי העולם) ו Spotify ( כ12.5 מיליון מנויים וגודלת בקצב מטורף) הוכיחו שישנם לא מעט צרכנים שמוכנים לשלם "כסף טוב" בתמורה לתוכן טוב ונטול פרסומות. אבל חשוב לזכור שמדובר פה על פורמטים שונים של מדיה (וידאו ומוסיקה) ואילו בתחום "הכתוב" ההצלחה בינתיים פחות מזהירה.
מצד שלישי…בהרגשה שלי לפחות, ה Contributor הופך את גוגל במקרה הזה לבסה"כ צינור להעברת כספים, מעיין מתווך בין הגולש למחלקת המנויים של האתר שגוזר את הקופון שלו בדרך. במידה ויסתבר כשירות בעל ביקוש, מהר מאוד האתרים עלולים להבין שהם יכולים להסתדר גם בלי המתווך…או שלא? ואולי לשם גוגל מכוונת מלכתחילה והנה היא מצאה דרך חדשה "לשלוט" באתרים..? …מוסיקה דרמטית…!

כתיבת תגובה