.

מזה לעזאזל DSP..??

תעשיית הפרסום הדיגטלי השתכללה ומשתכללת מאוד בשנים האחרונות, בהתאמה לקצב המהיר של התפתחות הטכנולוגייה כולה. 
באופן שבו מדיה דיגיטלית נקנית ונמכרת, המרכיב של DSP – Demand Side Platforms  או בתרגום קצת עקום "פלטפורמת צד ביקוש", הוא חלק מרכזי במסגרת שינויים אלה.

אז מה זה בעצם DSP בעצם? 
DSP – Demand Side Platforms היא בעצם מערכת, תוכנה, (טכנולוגיה..) אשר מאפשרת למפרסמים לרכוש מדיה פרסומית דיגיטלית (פרסומות באינטנרנט בשפת העם) בצורה אוטומטית.
ישנם מערכות DSP שונות וניתן לרכוש באמצעותן, באופן אוטומטי כאמור, את כל סוגי המדיה הקיימים-באנרים,וידאו, מדיה סלולארית וכו'.  

אוקיי,למי ואיך זה עוזר בעצם…?
עד לא מזמן פרסומות באינטרנט נרכשו על ידי קנייני מדיה, אנשים בשר ודם כמוני כמוך (כמוני ממש, סחבק גם היה אחד כזה) שהתקשרו/שלחו מייל/באו לפגישה עם אתרים לגופי המדיה בהם רצו לפרסם.
קנייני המדיה תיקשרו בעצם עם הצד השני – אנשי המכירות של אותו גוף מדיה.
האתרים החזיקו מחירוני פרסום קבועים אך גמישים ;) שנקבעו בהתאם למיקום הרצוי (עמוד הבית, עמוד פנימי, למעלה למטה וכו') ולכלי הפרסום המבוקש (באנר גדול, באנר קטן, אייקון ועוד…).
אחרי מו"מ קל נסגרה למעשה בין הקניין לאיש המכירות עסקת פרסום ולאחר סגירת העסקה התבצע התהליך הטכני של שליחת הפרסומות לאתרים על מנת שאלה יטמיעו אותם.
מערכות ה DSP מייתרות בעצם אתם הצורך באותם קניינים ואנשי מכירות ועל ידי כך מוזילה את העלויות ומייעלת את התהליך.

ואיך זה עובד בת'כלס?
זה כבר מסובך מאוד..סתם, לא באמת. אבל כן יש להתרכז בקטנה.
אם כן, ה-DSP מאפשר למפרסמים לקנות חשיפות (הגשות של הפרסומת שלהם) במספר אתרים שונים (ללא הצורך לבחור אתר אחד באופן ספציפי) ולבחור מיהו הקהל שייחשף לפרסומות האלו—> 
1.המפרסם בוחר את קהל היעד שלו על בסיס מיקום גיאוגרפי, נתונים דמוגרפיים ותחומי עניין. המידע הנ"ל נאסף באמצעות היסטוריית הגלישה של הגולשים (קוקיז וזה..).
2.האתרים עצמם, מציעים למכירה את שטחי הפרסום שלהם, את החשיפות שיש להם למכור, באמצעות Ad exchange.
3. מערכת ה DSP יודעת לאיזה "סוג קהל", כלומר באיזה פילוח, תוגש כל חשיפה (אמרנו, קוקיז וזה..) ומציגה פרסומת  בהתאם למאפייני קהל היעד שהוגדרו.

ברוב המקרים, החשיפות המוצעות למכירה והמחיר שלהן יקבעו בשיטת מכרז באמצעות מערכת RTB –
Real Time Bidding-מכרז בזמן אמת. המשמעות היא שהחשיפה מוצעת למרבה במחיר, והמפרסם שמראש הגדיר את המחיר הגבוה ביותר שהוא מוכן לשלם עבור הגשה לקהל יעד מסויים זה, יקבל את הספוט.
אין מו"מ, אין אנשי מכירות, אין עם מי לדבר :) כל התהליך הזה מתבצע באופן אוטומטי לחלוטין בין המערכות ומתרחש במהירות של אלפית השניה.

ומה הבדל בין DSP ל AD Networks ?
בהרבה אופנים מערכות DSP ו AD Networks (רשתות פרסום…) דומות מאוד. שניהם מציעות למפרסמים שטחי פרסום רבים מגוונים ומפולחים.
היתרון של מערכות DSP מתבטא בעיקר בריכוז של מספרים כלים (קניית מדיה, הגשה, אנלטיקס) תחת מערכת אחת, בניגוד ל AD Networks אשר מציעים פשוט מלאיים רבים של מדיה לרכישה.
הבדל נוסף בא לידי ביטוי  בתמחור, בעוד ה AD Networks גוזרות עמלה על גופי המדיה (מוסיפות קצת לתמחור) מערכות DSP גובות תשלום על בסיס אחוזים מעלות המדיה מה שיוצר יתרון של שקיפות מחירים.

למעשה מערכות ה DSP הן בעצם "התפתחות אבולוציונית" של רשתות הפרסום והרבה רשתות פרסום מטמיעות ומציעות בימים אלה גם אפשרויות של DSP כמו כלים של "מכרז בזמן אמת" (RTB).

אז עם כל ה DSP הזה…מה יהיה עם קנייני המדיה האמיתיים, אלה שעשויים בשר ודם?

שיזדיינו.. סתתתם. אבל Wellll , כן, הם בטוח ילכו ויפחתו…יותר ויותר גופי מדיה הופכים יותר ויותר ממלאי הפרסום שלהם לאוטומטיים. במקביל יותר מפרסמים מעדיפים לעבור למערכות DSP שכפי שצויין הן פשוט יותר זולות ויעילות. עם זאת, כמובן ש"מגע יד אדם" תמיד יהיה נחוץ לצורך אופטימזציה כוללת (מאקרו) ובטח לצורך גיבוש של אסטרגיות קנייה.
מה שכן, יהיה זה לא מופרך לחזות שמותגים וחברות רבות יפנו בעתיד לסוכנות הפרסום שלהן רק לצורך קרייאטיב,אסטרטגיה וייעוץ ואילו את קניית המדיה, יבצעו בעצמם באמצעות מערכות DSP, מה שיחסוך להן עמלת מפרסם מיותרת ואולי גם יוזיל את עלות הפרסום נטו.  

לסיכום, מי הן מערכות ה DSP המובילות ?
להלן ספקים שונים המאפשרים שימוש במערכות DSP כיום- DBM(by Google), MediaMath, Turn, DataXu, X+1.

 – "מזה לעזאל" היא סדרת פוסטים שבאה לפרש ולהסביר מונחים מעולם הפרסום והטכנולוגיה. בהשראת סדרת כתבות בעלת שם דומה באתר Digiday-

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s