.

אני דוחה את עצמי

כמו שאתם יודעים :P התחייבתי בפני עצמי, לפני כמה שבועות, לכתוב בכל שבוע פוסט של לפחות 500 מילה. היום יום חמישי, "כמעט שבת-שלום" מה שנקרא ועדיין אין פוסט.
וזה לא ששכחתי לכתוב את הפוסט, אני זוכר היטב ויודע מצויין שאני צריך לכתוב את הפוסט. יותר מזה, אני רוצה לכתוב את הפוסט. ממש בא לי.
ועם זאת- היום יום חמישי, והצלחתי למצוא בכל יום, את כל התירוצים! כדי לא לכתוב את הפוסט. וזוהי גבירותי ורבותיי- דחיינות.

"דחיינות היא התנהגות המתאפיינת בדחייה או הימנעות של אדם מביצוע פעולה או מטלה שהוא מעוניין או צריך לבצע" (ויקיפדיה).

חשוב קודם כל לציין, שאם אתם מזדהים עם התחושות שבתיאור תופעת הדחיינות, זה ככל הנראה לא מקרי. כולם, אבל כולם סובלים (מי פחות מי יותר) מהתופעה הזו ומחקרים הראו שאצל אחד מכל חמישה בני אדם היא אפילו מוגדרת ככרונית. 
עכשיו לצורך העניין, אם תחת ההגדרה הנ"ל לא הייתה מופיעה המילה מעוניין, הכל היה הגיוני ויפה ונכון. כי הימנעות מפעולה שצריך לבצע היא טבעית, מובנת (אולי גם מובנית) ובת'כלס יום-יומית. בטח ובטח אם קוראים לזה מטלה,מילה שרק מלשמוע אותה אתה מתבאס.
אבל לדעתי כל פעולה וגם זו אם אחת כזו שאנחנו נהנים ואוהבים לבצע – סתם לצורך הדוגמה, לראות טלוויזיה/לשחק כדורגל/לקיים יחסים (לאו דווקא בסדר הזה)- הופכת להרבה פחות כיפית עד מעצבנת, רוצה לומר הופכת למטלה, ברגע שהיא משהו שאנחנו צריכים לעשות ולא בוחרים בעצמו איך לעשות ומתי.

אבל מעוניין..אתה מעוניין! אתה אוהב ורוצה לעשות את מה שזה לא יהיה…אז למה עדיין אנחנו נמנעים מהפעולות האלה, למה אנחנו דוחים אותן??
ובכן (על פי ויקיפדיה) ישנם שני גורמים אפשריים-
1. פיזיולגיים- על פי מחקרים, ישנו אזור במוח שאחראי על פעולות ניהוליות כמו תכנון,שליטה בדחפים וקשב. האזור הזה תפקידו בעצם לסנן ו/או להקטין גירויים אחרים במוח.
פגיעה (מולדת או לא) באזור מוחי זה פוגע ביכולות הנ"ל וגורר להגברת התופעה.
2. פסיכולוגיים- ההגדרה פה היא כמובן רחבה מאוד, והמון גורמים יכולים להשפיע על מגוון התנהגויות, אבל ככלל מדובר בסוגיות של חרדה, הערכה עצמית נמוכה ומנטליות תבוסתנית (נשמע לא נעים :/).
במקרים אלו הדחיינות מאפשרת לתרץ את הסיבה לכישלון בחוסר השקעה במקום ביכולת נמוכה‏.
גורם פסיכולוגי אחר לדחיינות עשוי להיות מרדנות – במקרים של חינוך נוקשה למשל ישנם ילדים אשר מפתחים התנהגות דחיינית (בנושאים של סידור החדר או הכנת שיעורי בית וכו') ואז הדחיינות מקבלת משמעות של התרסה כלפי ההורים.

פרופסור דן אריאלי, שחקר לעומק את נושא הדחיינות ואפילו מפתח אפליקציה שמטרתה לסייע בצמצום התופעה באופן פרטני, ערך עם תלמידיו באוניברסיטת MIT ניסוי מעניין מאוד וכך הוא מספר על הניסוי-
"בתחילת הסמסטר נתתי לסטודנטים שלי לבחור בעצמם את מועדי הגשת העבודות שלהם. הם יכולים היו לבחור כל תאריך, עד ליום הממש האחרון בסמסטר. אבל הם היו אלה שצריכים לבחור מראש את התאריכים – ולהתחייב אליהם. נוסף על כך, הודעתי להם שמי שלא יעמוד במועד ההגשה שקבע <לעצמו כאמור> ייענש בהורדת הציון.
הסטודנטים היו יכולים לפנות לעצמם את הסמסטר, אבל רובם ידעו שבני אדם נוטים לדחיינות, ולכן בחרו בכוונה להציב לעצמם דד-ליינים צפופים.
התוצאה: מי שהקציבו לעצמם דדליינים צפופים עמדו בהם וקיבלו את הציונים הגבוהים בקורס –  אלה שדחו את מועדי ההגשה לסוף הסמסטר או שבחרו באפשרות להגיש עבודות ללא דדליין הגישו עבודות מרושלות וקיבלו ציונים נמוכים."
המסקנה החותכת על פי אריאלי (אשר מגובה ומקובלת גם על ידי חוקרים נוספים) היא שהפתרון היעיל ביותר לצמצום תופעת הדחיינות הוא (drum roll)- קשיחות!
רק דדליינים קשיחים, זמנים קצרים עד מידיים לביצוע משימות ו"גורם מפקח" (חבר טוב/מרצה קפדן/בוס קשוח) שיוודא על ביצוע המשימה יסייעו לכם/לנו בצמצום תופעת הדחיינות והשלמת המשימות/הפעולות שאותם אנחנו מעוניים ו/או צריכים, לבצע. בין אם מדובר במשימות/פעילות מציקות או הכי מהנות שיש.
פתרון אפשרי נוסף, אותו מציע הפסיכולוג שיין אוונס מאוניברסיטת הופסטרה בלונג איילנד ניו-יורק, הוא לפרט משימות גדולות ומרתיעות לרשימה של סדרת פעולות קטנות ובנות ביצוע. על פי מחקריו דחיינים כרוניים שעשו זאת העלו פי שמונה את סיכוייהם להשלים את המשימה.
לסיום, ממליץ לכם גם לקרוא גם את המאמר המצויין "תשטפו את הקערה שלכם" באתר SLOW, שמדבר גם אם לא באופן ישיר על התופעה ועל הדרך מתבל בערך מוסף סמי-רוחני.

אני, בכל מקרה, סיימתי עוד משימה שלי השבוע.

 TASK

 

 

מודעות פרסומת

תגובה אחת בנושא “אני דוחה את עצמי

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s