.

וולקאם

עולם הטלוויזיה הרב ערוצית עבר ועובר שינויים רבים בשנים האחרונות (חפרתי על זה כבר בעבר) כשהמגמה הברורה/הגיונית/צפוייה של השינויים האלה היא התקרבות הולכת וגדלה לעולם הדיגיטלי.
בעולם (בארה"ב..) קיימים מזה זמן רב כבר שירותים דיגטליים אלטרנטיביים לחברות הכבלים והמספר והתחרות בין החברות האלה הולך וגדל.
השנה גם (או שיש לומר "אפילו"..??) בארצנו הקטנוטנת הופיעו שתי שחקניות חדשות – סלקוםTV, ו-TAKE אשר מציעות פתרונות צפייה דיגטליים ואלטרנטיבה לדואפול הנוראי של YES ו-HOT (בקרוב התחרות צפוייה אף לגדול כשגם גולן-טלקום ורמי לוי צפויים להצטרף למשחק) . 

סלקוםTV, ו-TAKE באות לתת מענה להרגלי הצפייה החדשים שהתפתחו בשנים האחרונות – כמו צפייה מאוחרת, צפיית BINGE (ברצף), צפייה חברתית וכו' ומציעות למעשה צפייה בתכנים כאלה ואחרים (משתנים בהתאם לספק) באמצעות ממיר שמתחבר לאינטרנט (IPTV).  כלומר ,אין מלאאאאא ערוצים שניתן לזפזפ ביניהם (רק בסיסיים) והפוקוס הוא על תכנים נטו.  
בעצם,בת'כלס, בדוגרי ברסמי, מציעות השחקניות החדשות האלה שירות VOD מבלי לחייב את הלקוח לרכוש גם את כל שאר הערוצים הנישתיים. לתכני ה-VOD האלה מתווספים גם- 
-הערוצים הבסיסיים והחינמיים 1,2,10 וכו' באיכות HD (בדומה לממירי עידן+).
-סטרימר מובנה לצפייה בתכנים מהמחשב (אפשרות שקיימת גם בממירים של YES ו- HOT אם כי בתשלום נוסף).
-אפשרות לצפייה בתכני וידיאו מ־Youtube ומאתרים נוספים (Mako, YNET ועוד) בצורה פשוטה וקלה. 
– אלמנטים חברתיים (SOCIAL) שונים.

רבים טוענים כי החברות החדשות האלה מיותרות וכי את השירותים שהן מציעות ניתן להחליף בקלות ברכישה של סטרימר משוכלל ו/או חיבור פשוט למחשב והתממשקות לתוכנות שונות דוגמת XBMC, POPCORN וכו', מה שלא רחוק מהמציאות בשטח.
אבל לטיפוסים פחות טכנולוגיים שביטויים כמו הורדות,טורנטים וסטרימניג מפחידים אותם ולמי שלא מעוניין ל"עבור על החוק" מדובר בפתרון חוקי, נוח וזול* יחסית לעומת חברות ה"כבלים" הקלאסיות.
ושוב חשוב להזכיר, לפחות כרגע לא מדובר כאן בתחליף לYES ו- HOT אלא כפי שצויין בפתיחה, באלטרנטיבה. 
אחרי הכל מדובר בשינוי הרגלי צפייה שאמנם חלקים גדולים באוכלוסייה כבר "הטמיעו" אך הרוב עדיין לא. רוב הצופים עדיין רגילים לזפזפ בין עשרות ערוצים עד שהם שנתקלים בתכנית מעניינת (מה שנקרא צפייה לינארית). 

*חשוב גם לציין שסלקוםTV לדוגמה לא מחייבת את לקוחותייה לרכוש את הממיר שלהם ומציעה אופצייה מוזלת של צפייה בתכני ה-VOD בלבד ללקוחות בעלי סטרימרים <מבוססי Android> וללקוחות שמעוניינים לצפות בתכנים רק באמצעות הסמארטפון/טאבלט שלהם. 

אבל הערך המוסף האמיתי שמציעות החברות החדשות הוא מינוף של החיבור האינטרנטי ושילוב של אלמנטים חברתיים שונים בחווית הצפייה.
לדוגמה חיבור של הממיר אל הפייסבוק המאפשר לעשות LIKE לתוכניות דרך הממיר. או חיבור ישיר ל- PLAY, חנות האפליקציות של גוגל (שירות של חברת TAKE) שמאפשר למשתמש להוריד בעצם כל אפליקצייה שבא לו "לטלוייזיה" החל מ GMAIL, כולל משחקים ואפילו אפליקציות של גופי תוכן אחרים! שזה בערך כמו לשלב כתבה של "מעריב" ב"ידיעות" (ב TAKE מדגישים כי גם בעתיד הם לא יבצעו כל חסימה לאפליקציה או תוכן). 

שירותים נוספים שמוצעים מאפשרים הצגת כל הסרטונים מה-Wall (פייסבוק) של המשתמש על מסך הטלוויזיה, הזמנת חברים לצפייה משותפת, יכולת להמליץ ולהגיב על סרטים וסדרות וצ'אט על מסך הטלוויזיה בזמן הצפייה. הצופה גם יוכל לדעת כאשר חבריו מהפייסבוק צופים גם הם בטלוויזיה ולראות על איזה תכנים הם המליצו והגיבו.

אם כן :) אין ספק שמדובר בריענון בריא מאוד לשוק המקומי ושהחברות הללו גם אם עוד לא יכולות לשמש כתחליף בוודאי מהוות איום לשחקניות הוותיקות בענף.
אני בטוח שמבחינת סלקוםTV ו-TAKE אלה הם רק הצעדים הראשונים ומעבר לתכנים שוודאי עוד יגדלו ויתרחבו משמעותית האפשרויות מבחינת החיבור לרשתות החברתיות הוא בלתי מוגבל.
בטווח הארוך, ישנם בעיני מספר גורמים שייקבעו את הצלחת המיזמים האלה-
1. VALUE FOR MONEY
נכון שהמחירים של האופציות החדשות זולים בהרבה מהמחירים הגבוההים שהצרכן הישראלי התרגל לשלם. אבל, גם לתשלום זול צריך להיות ערך ראוי, רצוי כזה שייתפס כגבוה אפילו מהמחיר המשולם.

רוצה לומר, סלקוםTV ו-TAKE צריכים,חייבים להישאר עם האצבע על הדופק ולספק לצופים את התכנים האיכותיים והחדשים ביותר אם הם רוצים להוות תחרות למפלצות הרכש  HOT ו-YES.
למיטב הבנתי (סקר שוק כללי ביותר) סלקוםTV מציעה כיום תוכן איכותי בכמות שבהחלט נותנת תמורה למחיר (TAKE לא כל כך..), אבל המבחן כאמור יהיה להתמיד בכך ולהרחיב את ההיצע.  יגדילו החברות לעשות אם יצליחו לשים את ידם על תכנים בלעדיים!
2. תכנים מקוריים
נשאר בעולם התוכן (המלך אחרי הכל..), HOT ו-YES משקיעות (אני חושב שגם לא מעט..) בהפקות מקור. וממש כמו המודלים לחיקוי שלהן בחו"ל ( בדגש על נטפליקס ואמאזון) החברות החדשות חייבות! להקצות תקציבים ומשאבים רבים ליצירה מקומית מקורית עם התמקדות ביצירה ויוצרים ברשת ואפילו לחרוט על דגלן את נושא זה.

3. ממשק וחווית משתמש
משחקים אותה העתיד? מספרים שאתם המהפכה? תראו את זה.

משירות אינטרנטי "חדשני ופורץ דרך" הייתי מצפה ללא פחות ממשק מרהיב שיפיל לי את השלט ויעיף לי ת'ראוטר. מהתרשומתי כרגע זה אינו המצב.
הממשקים של שני החברות נוחים, ודי קלים לשימוש אך לא מבשרים בשורה מרעישה לא בעיצוב ולא בחווית המשתמש (שבבסיסה דומה מאוד לשירותי ה-VOD הקיימים) ובעיקר לא משדרים את הערכים הנ"ל. אם הפנייה של החברות האלה (ואני מניח שזה המצב..) היא בעיקר לשוק הצעיר, מדובר בסעיף מבחן קריטי.

בהצלחה לכולם…וצפייה נעימה :) 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s