-|-

The world is going LIVE!

ב – SXSW2015 ("פסיבל האינטראקטיב" השנתי שמתחרש באוסטין טקסס) לייב סטרימינג היה ה-דבר! מירקאט (הישראלית) ופרסיקופ (של טוויטר) היו האפליקציות המדוברות ביותר בפסטיבל, וכתוצאה מזה גם מחוצה לו. אבל דווקא עכשיו, בערך שנה וחצי אחרי אותו פסטיבל נראה שהתחום של לייב סטרימניג מ-ת-פ-ו-צ-ץ! את מרכז תשומת הלב מושכת (ומייצרת) כמובן פייסבוק, ששחרה לא מזמן לקהל הרחב את האופציה לשדר בלייב לכל העולם, הוסיפה לשונית ייעודית באפליקציה ואפילו יצרה מפה שמראה את כלל השידורים מרחבי העולם בכל זמן נתון.
אבל מלבד פייסבוק, שמבחינה לדעתי זהו רק צעד ראשוני בכניסה שלה לעולם הטלוויזיה, השבוע קראתי על עוד לא פחות מארבע אפליקציות נוספות כשכולם באופן זה או אחר רוכבות על הגל של לייב סטרימניג באמצעות מכשירי סמארטפון.
אין פה שאלה שבסיס המשתמשים של האפליקציות האלה קטן הרבה יותר מאלה של השחקניות הגדולות, כרגע ואפשר להגיד בלב שקט שככל הנראה גם בהמשך, אך מצד שני הדבר יכול להוות יתרון עבור מפרסמים מאחר ואפליקציות אלה יכולות לאפשר לעצמן יותר גמישות ופתיחות לשיתופי פעולה מסחריים, גם "בהתאמה אישית", זאת בניגוד לחוקים הנוקשים של פייסבוק וטוויטר (* בהקשר זהפוסט מעניין של יאן ינקו על עדכון המדיניות של פייסבוק לגבי תוכן שיווקי).

להלן סקירה קצרה של אותן ארבע אפלקיציות-


Airtime של שון פארקר (ממייסדי נאפסטר, מראשוני פייסבוק, משותפי ספוטיפיי ובקיצור זה ששיחק אותו ג'סטין טימבלייק ב"רשת החברתית") הושקה כבר לפני ארבע שנים, כאתר שהיה סוג של צ'ט-רולט, ולא ממש הצליחה להתרומם למרות מאמצי שיווק ויח"צ אדירים.
גרסאות ושינויים שונים נעשו במהלך השנים וכעת הגרסה החדשה של Airtime מוגדרת כ – אפליקציה שתאפשר לאנשים לבצע פעולות שונות ביחד כפי שקורה בחיים האמיתיים. 
בניגוד לפייסבוק לייב, מירקאט (שגם השתנתה כבר, על כך עוד בהמשך) ופריסקופ לא מדובר על טכניקה של One To Many כלומר יוזר בודדד שמשדר למספר גדול של אנשים אלא על Many To Many. הרעיון הוא שמשתמשים (בעיקרון חברים, לא זרים אחד לשני) יפתחו "חדרי צ'אט וידאו" ובהם מספר רב של אנשים יוכלו לבצע פעולות כמו צפייה ביטיוב, או בגלריית תמונות בזמן שהם מדברים ורואים אחד את השני, הכל באמצעות ודרך מכשיר מובייל.


AOL רכשה בשנה שעברה חברה/מוצר בשם Kanvas שבמקור הייתה אפליקציה לעריכת תמונות ושינתה אותה (Pivoted) אחרי פחות מחודשיים לאפליקציית לייב סטרימינג. האפליקציה מאפשרת באמצעות ממשק ידידותי וקל לייצר תוכן  באמצעות מיני פיצ'רים כגון גיפים, פילטרים אפקטים ועוד, גם על גבי השידור החי וגם כפיצ'רים STAND ALONE בפני עצמם. 
לאפליקציה כרגע 3.5 מיליון משתמשים רשומים אך AOL מייעדת להגדיל את המספר בעיקר על ידי שימוש עצמי של הרשת באפליקציה לאירועים שונים כמו טקסים ופסטיבלים.

Kanvas


Stre.am אפליקציית סטרימינג על בסיס אותו רעיון בדיוק של פריספקופ ומתחרה שלה (שתף את החיים שלך בלייב, ONE TO MANY) יודעת כנראה שאין לה הרבה סיכוי מול השחקניות הגדולות במגרש והשיקה בחודש שעבר את Stre.am Enterpris אשר נועדה למפרסמים וחברות (בניגוד למשתמש ה"רגיל"). הם יצרו ממשק שמאפשר לגופי המסחריים לשלב שידורים חיים  מהשטח בתוכן הקיים שלהם, לרוב באתר של אותו גוף מסחרי או בלינק ייעודי (מדובר בפתרון  White Lable). 
Stre.am  מכוונים את המוצר החדש (האפליקציה המקורית עצמה עדיין עובדת ופועלת) בעיקר לגופים שמתעסקים בספורט ומוזיקה . 
Capture

(לחיצה להסבר בוידאו) 


ואחרונה חביבהKamcord שלקחה את הגל החדש למקום קצת אחר עם אפליקציה שמציעה שיתוף בלייב אבל- של מסך הפלאפון. המשתמשים משתפים את עצמם משחקים במובייל, מחפשים בן זוג באפליקציות דייטינג, פידים של עצמם באפליקציות אחרות כמו סנאפצ'ט או אינסטגרם ועוד.
לצד השיתוף מסך יש גם שידור מלא של הקול ושל היוזר המשתף (בעיגול קטן בצד  או במסך מלא גדול יותר לבחירת הצופה) אבל הדגש של האפליקציה הוא על מסך הפלאפון עצמו והמתחרש בו. בהחלט זווית חדשנית ומעניינית, דומה בקונספט לאתרים כמו Twitch, אבל עם מנעד רחב יותר של סוגי תוכן פוטנציאליים. היזם שמאחורי האפליקציה אומר – 

"YouTube trained people to record videos of their surroundings, and Snapchat popularized selfie videos. There is actually a third camera on your phone — your screen…"

Kamcord appcasting


לסיכום,
חוץ משלל האפליקציות הנ"ל יש את YouNow הוותיקה (יזם ישראלי גם כן), את גוגל שמפתחת אפליקציית LIVE משלה (כפי שסוקר פה בבלוג),  את פריסקופ ופייסבוק לייב הענקיות וגם את מירקאט, שבאותו SXSW של שנה שעברה שהוזכר בתחילת הפוסט היו הדבר הכי חם בעולם! זה נמשך עוד מספר שבועות במהלכם הם גם הצליחו לגייס 12 מיליון דולר, אבל מאז הבאזז חלף, מספר המשתמשים לא גדל מספיק ומירקאט נאלצו לשנות כיוון…
זה קרה לא מעט בגלל אותן שחקניות גדולות שעם תקציבי הענק שלהם ובסיס המשתמשים האדיר לא משאירות הרבה סיכוי ותקווה לנצח בקרב הזה (טוויטר עם פריסקופ נלחמה חזק מאוד במירקאט כבר ומאז מאותו שבוע ב SXSW) אבל לא פחות בגלל הבעייה הכי גדולה שהם (מירקאט) זיהו, וזו בעייה שלדעתי רלוונטית לכל המתחרות שהוזכרו פה בפוסט, גדולות כקטנות – העובדה שזה לא קל בכלל לייצר תוכן חי. 
פילטר על אינסטגרם כולנו יכולים לשים, וידאו טוב בVINE דורש קצת יותר כישרון, אבל להחזיק שידור חי זה לא דבר קל. ולהמונים, בטח כל אין עדיין מספיק "דוגמאות" (מדגימים) ללמוד מהם מדובר ביכולת נדירה. אז יש המון (לכאורה) ביקוש לתכנים חיים של משתמשים, אבל אין עדיין מספיק משתמשים/יוצרים שיכולים ומייצרים תוכן חי, מבדר, מעניין ומושך קהל באופן קבוע.
הכיוון של מירקאט כרגע הוא סוג של רשת חברתית מבוססת וידאו (עוד אין פרטים), ובאופן כללי מעניין מאוד יהיה לראות לאן כל התחום זה יתפתח בתקופה הקרובה.
לקבלת עדכונים וחדשות בנושא (כמעט בלייב!)

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s