-|-

חולצה ותקליט

 426144 היה מספר הטלפון של תוכנית הטלוויזיה הנוסטלגית "זהו-זה". אם אתם לא תותחי טריוויה ו/או לא זכיתם לראות טלוויזיה בשנים האלה – לא שמעתם את המספר הזה מעולם. אבל בשנות השבעים והשמונים כולם ידעו לשיר אותו בעל פה.
מטרת השיר הייתה להזכיר לצופים להתקשר ולענות על החידה שניתנה להם לפני מספר דקות. בין הפותרים נכונה, הוגרלו…וזה כבר טריוויה למתחילים..נכון מאוד >> חולצה ותקליט!
אני מניח, למרות שהיה רק ערוץ אחד ואפס תחרות, שהמטרה של יוצרי התוכנית הייתה לייצר סוג של מעורבות קהל. 
כשצופה מעורב באופן רגשי (זה הבסיס) או טוב מכך בצורה פעילה/אינטראקטבית (אם אפשר לקרוא לחיוג בטלפון חוגה אינטראקטיבי?!) הוא מן הסתם הופך יותר מחובר (בו ברגע ובכלל), מתעניין ו"נאמן" לתוכן עצמו ולמותג. מעורבות של הקהל בתוכן היא תמיד משאיפותיו הגבוהות ביותר של כל יצרן/ספק תוכן שהוא.

קפיצת המדרגה מבחינת האפשרויות למעורבות שכזו התרחשה  עם המצאת ה-SMS ותחילת עידן האינטרנט. ומאז זה רק נמשך. מהצבעות פשוטות בהודעות ועד להשפעה על "גורלו" של מועמד מסויים ב-LIVE באמצעות האפליקציה. מהאפשרות להשאיר שאלות באתר ועד לשילוב בזמן אמת של תגובות וציוצים בתוכנית עצמה. מחידוני טריווה בפרסומות ועד לסקרים שקובעים את המשך העלילה ועוד ועוד.
מעורבות גולשים בתוכן טלוויוזיוני (מה שנקרא "קרוס-מדיה"/"פעילות דו מסכית"/"תופעת המסך השני") היא היום כבר דרישת/הגדרת מחדל בכמעט כל הסוגים של כל התוכניות והסדרות הקיימות. אופן המעורבות וה"מידה" אליה שואפים משתנה כמובן בין ז'אנר לז'אנר.

בשנים האחרונות נעשתה קפיצת שלב נוספת ומשמעותית לא פחות כשהתכנים הטלויוזנים (עד כה) החלו להיות משודרים על גבי הפלטפרומות החברתיות עצמן. שלוש ענקיות ה-SOCIAL – פייסבוק, יוטיוב וטוויטר מתחרות ביניהן על זכויות לשידורים של תכני טלוויזה (כרגע בעיקר בתחום הספורט) ועל שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גופי תוכן גדולים, זאת במקביל ליצירה והפקה של תוכן מקורי (יוטיוב בפועל, פייסבוק מאחורי הקלעים/בתכנון) וחשוב לא פחות פיתוח ושיפור היכולת של משתמשים וגופי תוכן לשדר בעצמם ב-LIVE או אם לדייק – לייצר תוכן בעבורם. 

הנה דוגמא מעניינת ופורצת דרך להתפחות של כל הדבר הזה:
באפריל 2017 (שנה, אגב, מהשקת ה FB LIVE באופן רשמי) השיק מריו ארמסטרונג את התוכנית שלו Never Settle Show. תוכנית Talk Show רגילה לכאורה, המשודרת בשידור חי ועם קהל באולפן. רק ש! גוף השידור הייעודי של התוכנית הוא בהגדרה פייסבוק *בלבד*, והצופים בתוכנית, כלומר הגולשים בפייסבוק, הם חלק אינטגרלי ופעיל כמעט לכל אורך התוכנית; הם משפיעים על אופי וזמן הראיונות והסגמנטים השונים, הם חלק מתהליך בחירת האורחים והנושאים של התוכנית, הם חלק מהראיונות עצמם ועוד. למעשה הצופים/גולשים מהווים את התוכנית ובלעדיה היא לא תתקדם לשום מקום.

התוכנית (שבועית) ממומנת על ידי נותני חסות שונים (ככל הנראה בהסכם חלוקת רווחים כלשהו עם פייסבוק או לכל הפחות באישורם) ומתופעלת על ידי 30 אנשי צוות בו זמנית כשחלק גדול מהם עסוק בתפעול הפלטפורומות החברתיות עצמן (ויש לא מעט…) וניהול התקשורת הישירה והחיה עם הגולשים, אזכיר שוב, ב-LIVE. 

ה-Never Settle Show, שעוסקת אגב בהעצמה אישית, יזמות והרבה מהחרא הזה של הניו אייג' (חולה על זה) מתוארת במספר מקומות כ-GAME CHANGER (עבודה טובה של היח"צ שלהם ככל הנראה ;) ולמרות שששת הפרקים ששודרו במסגרת העונה הראשונה לא שברו את האינטרנט (בערך 130K צפיות בממוצע לפרק) זוהי לגמרי תצוגה ודוגמה מעולה של העתיד הקרוב – תוכן טלווזיני קלאסי, שמופק ומשודר באיכות גבוהה ובשילוב של כלים טכנלוגייים חדשניים (FB LIVE) מה שמביא איתו הזדמנות לקהל כמעט אין סופי מכל רחבי העולם, בזמן אמת ובמעורבות שיא. שלא נדבר על כל ה-DATA והתובנות ש"התוכנית" אוספת על הצופים עצמם (מי מה מו מאיפה) ועל איך הם הגיבו (מילולית, ובהרגלי הצפייה) לתוכן עצמו.
לאט לאט עוד ועוד גופי תוכן, חדשים וותיקים, יעברו לשדר בצורה אינטרנטית בלבד. אם ברשתות החברתיות הקיימות, או בפלטפרומות משל עצמן או וגם גם. ברובן ככולן (ובמקביל ב-SMART TV'S) כולם ישאפו למעורבות צופים גבוהה ככל האפשר.
הנה פרק לדוגמא של ה-Never Settle Show למי שסקרן לראות איך כל הדבר הזה עובד:


שמעתם שהטלוויזיה היא בכל מקום? אז זהו שלא. קרא/י עוד…

ותגיד/י, את הפוסט הקודם בסדרת "איפה השלט" כבר קראת?
מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s